Moto Morini Tarihini Yakından Tanıyalım!
Moto Morini’nin serüveni aslında 1937 yılına dayanıyor. Mario Mazzetti ve MM ile yaklaşık 15 yıl süren işbirliğinin ardından, Eylül 1937’de Alfonso Morini’nin kendi yolunu çizmeye kararı vermesinin ardından Moto Morini’nin hikayesi başlıyor. Alfonso Morini, Bologna’da küçük bir firma açar ve Ocak 1938’de 350, 500 ve 600 cc motor hacimli üç tekerlekli araçlar üretmeye başlar.Motosiklet tipi üç tekerlekli araçlar o dönemde vergi avantajına sahiptir. Sürücü belgesi zorunluluğun olmaması ve küçük kamyonların üçte biri kadar maliyetinin olması sebebiyle bu dönemde üç tekerlekli araçların üretimi mantıklı konumdadır. Uygun fiyatlı ve iyi performansa sahip bu araçlar, Bologna’da açılan bu küçük ve yeni şirkete ün kazandırmaya başlar. Teknik kısımda Dante Lambertini, Gino Marchesini ve Dolcino Veronesi gibi isimler rol alır. Bu isimler, şirketin savaş sonrası dönemde motosiklet sektörüne odaklanacağı, üç tekerlekli araçları terk edeceği dönemde kilit figürler haline gelecektir.
1946 İlk Motosiklet
Savaşta bombardımanlar sonucu fabrikasının yok olması Alfonso Morini’yi yıldırmaz ve sıfırdan başlamaya karar verir. 2 zamanlı 125 modeli, savaş sonrası halkın ihtiyaçlarına uygun bir araç olarak görünür. İlk Moto Morini, 1946 ilkbaharında ortaya çıkar ve zaman kısıtlamaları nedeniyle o zamanın en iyi 125’likleri arasında sayılan DKW RT’den esinlenir. Üretim, yine Bologna’da,Ludovico Berti’de konumlanan yeni bir fabrikada başlar. 125 modeli, faşizmden kurtulan İtalya’da üretilen ilk hafif motor olma özelliğine sahiptir ve Milan fuarında tanıtıldığında motosiklet dünyasında “yılın başarısı” olarak nitelendirilir.
1947 Turismo Sport
125 modelinin yarış versiyonu olan Turismo Sport, gücü 4.5 HP’den 5.7 HP’ye, hız 75 km/s’den 80 km/s’ye yükselmesine imkan sağlar. İlk 125 modelleri, kalite, güvenilirlik ve konfor açısından rakiplerini geride bırakır (ilk çıkışından itibaren arka süspansiyon ile donatılmıştır). Üretimi 1954’te sona erer. İki zamanlı 125 modeli ilk kez bu dönemde yarışmaya başlar ve ilk zaferler elde edilir. Umberto Mascetti, bu küçük motosikletle kariyerine başlar ve özellikle 1948’de ikinci kademe İtalyan şampiyonasında birkaç yarışı kazanarak dikkat çeker. Yarış versiyonu, 3 yerine 4 vitesli olup 8/9 hp aralığına ulaşır. Son hızı yaklaşık 120 km/s’dir.
1949 İlk GP Zaferi
4 zamanlı motorların üstünlüğün farkına varan Alfonso Morini, yeni bir GP motosikleti üretmeye karar verir. Sıkıştırma oranı 9:1 ve 28 mm karbüratörle 10.000 devirde 12 HP üreten bu motosikletin ağırlığı 80 kg’dır. Birkaç ulusal unvanın yanı sıra, 1951’de Monza’da Emilio Mendogni ile bir GP’yi kazanan ilk Moto Morini olur.
1953 173 Settebello
Bologna firmasının uzun mesafe yarışlarına katılmak isteyenler için tasarlanan 1732 Settebello modeli, motosiklet yarışları göz önünde bulundurularak geliştirilir ve 1962’de 10.500 devirde 22 HP üreten “Aste Corte” versiyonunda zirveye ulaşır. 1954’te efsanevi 175 Settebello Milano-Taranto ve Motogiro d’Italia yarışları için tasarlanır..175 Settebello 22 HP’ye kadar ulaşabilen, 9.000 devirde tek mili olan tek silindirli bir motosiklettir. Dönemine göre çok etkili bir şasiye sahiptir. Açık bir çift çerçeve şasisi, üst düzey hidrolik süspansiyonları ile klasik uzun mesafe yarışlarında birincilik kazanır. Yaklaşık 15 örnek olarak üretilmiş olup aynı zamanda 250 cc olarak geliştirilmiştir.
1955 Bologna'daki Yeni Fabrika
Üretimin artması yeni bir tesis gerektirir. Bu nedenle Moto Morini via Bergami 7 adresine taşınır.
1957 250cc GP için Yeni Proje
Alfonso Morini, dünya hız şampiyonasında sürekli olarak yer alması gerektiğine karar verir ve 250 cc GP motosikleti için yeni bir proje geliştirilir. Bu proje, Alfonso Drusiani’nin yarış departmanında sağ kolu olan Nerio Biavati tarafından geliştirilir. Emilio Mendogni’ye emanet edilen bu motosiklet, 1959’da Imola’da Shell Kupası’nı kazanacak, ancak daha sonra MV’lerle rekabet edecektir. 2 zamanlı 125 modelinin çöküşü, Moto Morini’yi daha ticari bir pazarda boşluğu doldurmaya zorlar. 175 cc hacime sahip tek silindirli ancak biraz küçültülmüş versiyonu fikrini reddetmek yerine, üretim maliyetlerini sınırlamak amacıyla bileşen sayısını azaltacak daha modern ve rasyonel bir model seçilir.
1964 Büyük Pilot: Angelo Bergamonti
Moto Morini’ye bağlı bir başka sürücü o dönemde Angelo Bergamonti’dir (18 Mart 1939 – 4 Nisan 1971). 1957’de 175 Settebello modeli ile rezerv kategorisinde debut yapar ve birkaç yıl süren evlilik nedeniyle ara vermesine rağmen, 1964’te genç kategoride Morini 175 ile tekrar başlar. 1966’da Senior olur, Corsaro 125 ve 1967 İtalyan şampiyonasında Moto Morini’ye zafer kazandıran eski test motosikleti 250 Bialbero ile yarışır.
1965 Amerika’ya Açılma
John Berti’nin aracılığıyla ABD’ye ihracat başlar. İtalya’da satılanlardan farklı özelliklere sahip yeni modeller oluşturulur ve hatta isimleri bile değişir: Corsarino Pirate ve Twister, Corsaro ise versiyona bağlı olarak Thunder Chief, Jaguar ve Hurricane olarak adlandırılır.
1975 3 ½ Sihirli Sayı
Yılın başında Corsaro, büyük ölçüde 3 1⁄2’den türetilmiş bir motorla 125h değiştirilir. Çağının en modern 4 zamanlılarından biridir ve elektronik ateşlemeden altı vitesli şanzımana kadar bazı benzersiz detaylara sahip olan bu model, 13,75 beygire 9.000 devire ve 125 km/s hıza ulaşabilen bir motor bloğunu ortaya çıkarır. 125 modeli 1985’te üretimden tamamen çıkartılır.
1977 Yeni 500
1975’ten itibaren Morini, yeni 500 cc yol motosikleti üzerinde çalışır ve nihai versiyonu 1977 Milano fuarında tanıtılır. Motor hacmi 478.5 cc’ye (69×64 mm) çıkar, güç 7.500 devirde 43 HP’ye, hız ise 175 km/s’e ulaşır. Bir yıl sonra, sadece dış görünüm üzerinde çalışarak, spor versiyonu oluşturulur. 1981’de motorlar altı vitesli yeni bir şanzıman ile yeniden pazara tanıtılır.
2005 Yeniden Canlanmanın Yılı
Şirketin canlanma yılı, yeni Corsaro 1200, yenilikçi bir Lambertini projesi olup tasarımı Luciano Marabese’nin yönetimi altında üretilmiştir. Yeni motosiklet, 87° V çift silindirli, 4 valfli çift şaftlı, elektronik yakıt enjeksiyonlu, 6 viteslidir.
2007 Yeni Modeller
Corsaro Veloce 1200’ün yanı sıra, daha sofistike bir şasi ile donatılmış olan Scrambler 1200 ve Granpasso 1200 modelleri çıkış yapar. Morini ailesi bu yıllarda artık şirketin tam kontrolüne sahiptir.
2011 Gelişim Süreci
Moto Morini, iki girişimci olan Sandro Capotosti ve Ruggeromassimo Jannuzzelli tarafından devralınır ve 2013’te fabrika Pavia iline bağlı Trivolzio’ya taşınır. Sahiplik tamamen Jannuzzelli ailesine geçer. Ardından, motosikletlerin Euro 4 normlarına uygun olmasını sağlamak için bir gelişim süreci başlar, bu süreçte Corsaro ZZ, Corsaro ZT ile model yelpazesini genişleten Morini, pazar üzerindeki varlığını artırmak için farklı motor hacimlerinde yeni modeller ortaya çıkartır.
2021 Yeni Bir Dönem
Moto Morini, uzun bir bekleyişin ardından piyasaya merakla beklenen 650cc X-CAPE’yi sunar. Bu motosiklet, birkaç ay içinde satış grafiklerinde yükselerek büyük bir başarı elde ediyor ve markayı yeniden evlerde sıkça konuşulan bir isim haline getirir. Ardından, bir sonraki yıl olan 2022’de SEIEMMEZZO serisi üretimine başlanır. Yeni Moto Morini serisi, Street ve Scrambler olmak üzere iki farklı versiyonuyla markayı giderek genişleyen ve çeşitlenen bir kitleye taşıma hedefinde adım adım ilerlemektedir.